Джерело: Інформаційний портал Вежа

Андрій Качор, 19 Липня 2018

У середу 18 липня Вінниця на кілька годин стала Меккою найкращих рекламників країни: в один день сюди приїхали команди двох найсильніших маркетингових агенцій країни.

Одна з них – Banda Agency, – котра розробила бренд України та здобула “Канського лева” за дизайн попереднього Євробачення, що відбулося в Києві. Інша – це хлопці з легендарного Fedoriv на чолі з Андрієм Федорівим власною персоною. Але якщо Banda прибула до Вінниці з метою взятися за проект однієї з комерційних організацій, то Федорів завітав у місто в рамках проекту з розробки нового бренду самої Вінниці.

Андрій Федорів. Розвиває бренди з 1998 року. Експерт з маркетингу, підприємець, спікер. П’ять років на керівних посадах в міжнародних агентствах Adell Saatchi & Saatchi, Bates Ukraine, Video International Україна та United Communications Group.

Наймолодший лауреат премії «Слід у рекламі» за особистий внесок у розвиток рекламного ринку. Викладач маркетингу та інновацій з 10-ти річним досвідом, творець трьох маркетингових курсів. Голова Правління Всеукраїнської рекламної коаліції (2012-2016). Автор брендів Києва, Донецька та Тернополя.

VежА отримала ексклюзивне право на інтерв’ю з Андрієм Федорівим, і за двадцять хвилин ми встигли поспілкуватися якщо не про все, то майже про все.

– Пане Андрію, радий вітати Вас у Вінниці, трохи дощовій, як для літа. Очевидно, Ви приїхали сюди не просто так (Федорів прийшов у супроводі Директора департаменту економіки ВМР Віталія Погосяна). Що привезли до Вінниці?

– Ми працюємо над проектом для бренду міста. Це дуже цікавий проект, формально у нас є два замовника. Фактичний – це місто в особі міської адміністрації, а формальним замовником є ПРОМІС. Це канадська організація, яка об’єднує канадські муніципалітети та допомагає містам, і Вінниці в тому числі, розвиватися.

Але якщо говорити чесно, нашим замовником є ви. Ті люди, які живуть в місті. Тому що мені здається, що найбільша помилка, яка є у роботі з брендами міст полягає в тому, що люди коли про це думають, вони в першу чергу думають про туристів. А насправді передусім потрібно думати про тих людей, які тут живуть. Які мають цей бренд або полюбити і прийняти, або над ним посміятися, і тоді точно з’явиться другий, третій і п’ятий… Поки він не знайде якогось шляху до сердець.

– Що дасть вінничанам бренд міста?

– Хочете ви чи не хочете, Вінниця бере участь в глобальній конкуренції. В боротьбі за дві речі: за час людей і за гроші людей. Якщо ми хочемо, щоб Вінниця взагалі розвивалася, то їй потрібна увага і їй потрібні гроші від інших людей. В який спосіб вона як місто може їх отримати? Перше – це зробити життя в місті настільки привабливим, щоб люди, які тут вже живуть, не думали про те, щоб звідси їхати. А також для тих людей з інших міст, які можуть подумати: “О, а чому б мені не вступити в університет у Вінниці?” Або “а чому б мені не переїхати в IT-компанію у Вінниці, щоб отримати ті унікальні переваги, яких не має Київ або Берлін?” А ці переваги тут є, я це вже точно знаю.

Або якщо людина в Києві в п’ятницю думає: “а куди мені поїхати на вихідні – до Одеси чи до Львова? О, є ж Вінниця, я там ще не був!” Це проста ідея, але це просте рішення приносить гроші всім, хто є у Вінниці. Тому що ця людина замовить таксі, ця людина замовить каву, вона купить сувенір, запостить в Інстаграмі, що була у Вінниці і… колесо почне крутитися. Це приведе сюди ще двох людей, потрібно буде вже два таксі… Так працює світова економіка. Але за ці гроші б’ються всі.

Бо конкуренція між містами є дуже важливою. І виграють її ті міста, де суспільність, певна кількість небайдужих людей – часто це ресторатори, готельєри – об’єднуються у маленьку місцеву гільдію і скажуть: “Окей, ми працюємо на одному ринку, але ми не маємо конкурувати між собою. Ми маємо об’єднати зусилля, аби бути більш привабливим і більш успішним у глобальному світі”. Ось про це бренд.
IMG_8120

Бренд – це завжди каталізатор змін. Такий собі прискорювач від минулого до майбутнього. І якщо цю функцію цього каталізатора він зможе виконати – я буду дуже щасливий.

“Вінниці бракує певної легкості в тому, щоб сказати: окей, світ змінився”

 – Ви колись казали, цитуючи колегу, що бренд міста, країни – це як кімната з прозорими стінами. Що через ці стіни видно у Вінниці, або що Ви би хотіли показати країні та світу? 

– Я зараз, на жаль, ще не маю можливості про це говорити, я маю надію про це розказати вже цього року (коли буде презентовано новий бренд,- VежА). Тобто до кінця цього року основний етап проекту ми маємо завершити. Але про “прозорі стіни” я хочу сказати наступне: ми всі мешкаємо в дуже не ідеальному світі. У Вінниці мені, наприклад, бракує класних, демократичних, веселих та цікавих ресторанів. Тому що ті ресторани, які є – вони або трішки з минулого, або вони… просто піцерія, просто кав’ярня. Але я думаю, якщо місту вчитися і розвиватися, то треба щоб такі маленькі опорні точки вже з’являлися. Щоб ті місця, навколо яких вже є якісь міфи, легенди та історії, щоб вони їх не забували, а підкреслювали і переповідали сучасною мовою.

Адже зміни дуже цікаві тим, що якщо вони починаються і в когось щось виходить, то інші, як маленькі мавпочки, починають їх копіювати. Ми маємо надію, що цей бренд, якщо його підхоплять 5-10 бізнесів, то через рік його підхопить 100 бізнесів. Для мене критично важливим є момент старту прийняття цих змін. Розуміння, що заради майбутнього треба сказати “до побачення” деяким речам, які… просто традиційно є.

IMG_8160

Мене якось дуже захопила книга про історію Манхеттену, як швидко він розвивався. Зокрема в ній ішлося про те, як на початку 20-го століття там фантастично бракувало землі. І вони приходили до того, що коли є успішний проект – наприклад, прекрасний 30-поверховий успішний готель, який всім подобався – вони приймали рішення цей готель просто зруйнувати. Для того, щоб на цьому місці побудувати втричі більший готель. І тоді казали так: “це можливо тільки на Манхеттені”. Де люди, те що класне і успішне – вони його руйнують, для того, щоб зробити ще краще.

От мені здається, що Вінниці бракує певної легкості в тому, щоб сказати: окей, світ змінився. Так, деякі речі є для нас принциповими, вони є основою і ми не можемо їх чіпати. Але нове ми маємо вигадувати кожен день. І навіть те старе, що ми любимо – перекладати на сучасну мову.

Ось один маленький приклад: ми зараз сидимо біля Вежі (розмова відбувалася в одній з кав’ярень на Європейській площі – VежА). Чи цікава вона? Формально, так – як споруда, як центр міста. Я був там всередині і маю просте запитання: чи можна цю вежу зробити цікавішою для тих, хто приїжджає у Вінницю? 100% так. Якщо використовувати творчі, мультимедійні, бізнесові інструменти – не руйнуючи її, цю вежу можна зробити значно цікавішою. Чи буде це зроблено? Подивимось.

Чи є бренд роботою на пару місяців і один день презентації – ні. Бренд – це безкінечний процес безкінечних змін. Якщо будуть люди, які всередині, в місті з ним захочуть працювати – він буде жити.

“Не має значення, яка буде картинка!”

– Бренд Вінниці вже існує. Він існує в головах тих людей, які думають про Вінницю, розповідають про неї. Їм щось подобається, щось не подобається, але вони чомусь тут живуть. Я бачу багато людей, які посміхаються, вони достатньо розслаблені, стильні, у них розумні очі. Якщо взяти молоду людину з Вінниці і зараз перенести, скажімо, в Берлін – вона не буде виглядати там інопланетянином.

Оскільки я тут вже не перший раз, для мене Вінниця – це досить життєрадісне та гедоністичне місто. Тут немає такого темпу як у Києві, але водночас і немає такої кількості стресу, як там. Люди просто живуть, і це круто. Мені це подобається.

 – Коли ми можемо побачити новий бренд Вінниці?

– Я маю надію, що восени приїду до міста і вже презентую ту концепцію, яку ми робимо. Це продовження маркетингової концепції, яка вже є у місті, а вона в свою чергу – це продовження напрацювань активістів за попередні роки. Тобто ми не прийшли на “чисту землю”, ми прийшли втілити професійно ті ідеї та бачення, яке народжувалося всередині міста.

IMG_8123

Бо мені здається, що найбільша проблема в брендингу міст в Україні – це аматорство. Коли роблять ці відкриті конкурси, і “брендороби”, які ніколи не працювали з великими брендами і не розуміють проблем з втіленням, пропонують просто якусь картинку. Але немає значення, яка буде картинка! Питання в тому, а чи буде каркас, чи буде система, чи буде візія? Чи будуть інструменти, які будуть дозволяти місту краще спілкуватися з містянами, містянам – робити кращим своє сьогоденне життя, бізнесу – краще робити бізнес? Загалом – робити життя людей кращим, для туристів – робити місто цікавішим. Тому що бренди – це завжди для вирішення певних проблем. Чим більше проблем – тим сильнішими мають бути бренди.

В мене є віра, що людям цей бренд сподобається. В мене є віра, що люди його приймуть серцем, а не головою. Адже питання, чи ви захочете з цим брендом носити якийсь одяг, чи ні?  Я думаю, на 5-7-10 років нашої роботи його точно вистачить.  Але бренд міста існуватиме стільки, скільки буде місто.

От я зараз у вас запитаю – яким є логотип Парижу? Можливо, Ви й не пригадаєте. Але Париж є, і це, напевно, найуспішніше місто в світі в туристичному плані, він має багато символів. Так само є Англія, Шотландія, вони бережуть свої кільти, свою клітинку і свій віскі. Вінниці теж є що показати.

“Реклама у Вінниці – заручниця середовища та епох”

 – Ви вже не вперше у Вінниці, ви бачили тутешню рекламу, ресторани, як це все виглядає. На якому етапі перебувають місцеві “брендороби” і що Ви могли би їм порадити?

– Вони є заручниками того середовища, в якому вони перебувають. Це проблема не лише Вінниці, а й всіх міст крани, в т.ч. Києва. Тому що це є хаотичне, агресивне візуальне середовище, в якому відбувається гра без правил. Бо якщо ми беремо міста європейські, там як правило є чіткі стандарти, за якими всі працюють і відповідно вимальовується свій стиль. На півночі Франції він один, в Шотландії він інший, але він точно існує.

А ми пали жертвою трьох епох:  чогось дореволюційного, що як правило є старим і як правило тим і подобається, адже якщо це зберігається – це всіх радує. На це накладаються радянські часи, які намагалися боротися з цим старим, які намагалися руйнувати його, паплюжити і створювати щось своє, де функція часто перемагала естетику і красу. В цьому часто не було великої логіки, бо люди вирішували тактичні задачі та мислили категоріями, типу “ця овочебаза буде тут попри те, що було тут до і буде після”.

А після цього настали 90-ті і 2000-ні, коли був трішки дикуватий капіталізм. А він у свою чергу каже: “окей, я зміг відірвати собі цей шматочок стіни, будівлі або землі і я буду боротися за свій бізнес будь-яким способом, в тому числі й через величезні вивіски та вінілові тенти”. І звичайно, що в такому великому “коктейлі” якась старовинна архітектура виглядає так, як виглядає.

IMG_8106

Я думаю, що будуть розвиватися окремі острівці цивілізації. Тому що у людей є потреба в чомусь прекрасному. Вони прагнуть чогось хорошого. Вони їздять по світу, вони сидять в інстаграмі, який формує естетичні очікування. Вони ходять в кіно, де бачать хороші фільми про світ і бачать, що може бути інакше. І коли хтось робить класну кав’ярню – вони йдуть туди. Тому що це маленький клаптик, але клаптик хорошого. І ось такими маленькими прогалинками все це проростає.

Другий етап, коли ці прогалинки об’єднуються в якийсь кластер. Бо неможливо одним помахом змінити все місто. Але можливо змінити одну площу, один завод, парк абощо. І коли люди бачать, що це працює, вони думають: “окей, мені теж це потрібно, я теж це хочу”. Ось саме так відбуваються ці зміни.

Це дуже довгий процес, він не займе два-три роки, це не займе десять років. Це життя, і це нормально.

“У нас нічого немає, нам немає що втрачати, і тому ми можемо все”

Взагалі, ми країна тінейджер. Якщо порівнювати Україну і Європу, це як порівнювати жінку, якій 59 років і хлопця, якому 19.

Ця жінка – вона має досвід, має статки, свою систему життя, їй багато що є втрачати, у неї хороша квартира – трішки старомодна, але вона є, – вона спокійно водить машину…

А в цього хлопця: у нього перший мотоцикл, йому немає що втрачати, він в усе вірить, у нього ще нічого не зроблено і це круто! І нам не треба прикидатися старенькою бабусею. У нас нічого нема! У нас країна диких можливостей! Да, ми трішки дикуваті. Але це фантастично круто.

У Вінниці все можна зробити! Нема нічого, що вже зроблено настільки круто і системно, що вже немає ніші. Всі ніші вільні! Скажіть мені будь ласка, який у Вінниці є класний український ресторан?

– Складно сказати.

– Складно? А таких ресторанів у Вінниці має бути десять! Скажіть будь ласка, які є класні маленькі ресторани формату “Білого наливу” чи “П’яної вишні”? А їх треба для Вінниці двадцять. І що завгодно візміть: вулична їжа, ще якісь штуки – просто беріть, і робіть. Це клондайк. Просто люди живуть у полоні якихось стереотипів, що “це нікому не потрібно”, але це тільки ментальні бар’єри. Якщо є бажання щось зробити, то як ми кажемо – create whatever: створюйте будь що за будь яких умов. Бо це тільки ваші особисті обмеження в голові не дають це зробити.

Де класний грузинський ресторан, де класний вірменський ресторан, де бар шампанського, де класні дискотеки, де рейви, де все це?! А для цього всього є прекрасне місто Вінниця!

Фото Ольги Мірошниченко
Відео Олександр Юдін