изображение_viber_2020-10-16_15-22-18

Протягом вересня та жовтня відбуваються онлайн-засідання Дорадчих комітетів з ефективного врядування та розвитку та Комітетів з управління впровадженням Стратегій  розвитку міст-партнерів Проекту ПРОМІС у Запорізькій області. Мелітополь, Запоріжжя, Енергодар та Бердянськ ділились своїми здобутками у впровадженні стратегій розвитку та планів їх реалізації відповідно до запланованих індикаторів.

Напрацювання стратегій розвитку міст за методологією Проекту ПРОМІС ґрунтується на аналізі соціо-економічного профілю, опитуванні громади та представників бізнесу щодо потреб і напрямів розвитку міста, а також стратегічному екологічному оцінюванні. Стратегія має консенсусний характер пропозицій та ідей усіх залучених стейкхолдерів, що забезпечує високий рівень довіри та реалістичність її виконання. 

“Наразі завершується перший програмний етап реалізації нашої Стратегії, — розповідає Валентина Павленко, начальник відділу соціально-економічного розвитку департаменту економічного розвитку Запорізької міської ради. На початку, у 2017 році, ми збирали проектні пропозиції онлайн від громадських організацій, департаментів ОМС, освітніх закладів, представників бізнесу та депутатів міської ради. Зараз маємо змогу проаналізувати виконання Стратегії розвитку міста Запоріжжя згідно сформованим індикаторам. Найбільш успішними проектами, реалізованими в рамках запланованих Стратегією напрямів, можемо назвати громадський бюджет, активно підтриманий мешканцями, наближення адмінпослуг до громадян,  пілотний навчальний центр для учасників АТО, центр підтримки експорту”.

Кожен напрям Стратегії підкріплено планом реалізації та індикаторами виконання, за якими звітують усі міста-партнери. Моніторинг та оцінювання впровадження Стратегії за методологією  Проекту ПРОМІС вирішує низку завдань:

  • контроль за реалізацією стратегії в цілому; 
  • оцінка ступеню досягнення прогресу за стратегічними напрямами, стратегічними та оперативними цілями; 
  • аналіз інформації щодо змін зовнішніх і внутрішніх чинників розвитку регіону для уточнення та коригування цілей Стратегії. 

Успіхами в реалізації Стратегії розвитку міста Бердянська ділиться Юлія Дойнова, заступник міського голови:

«Впровадження першого етапу Стратегії розвитку міста Бердянська  відзначилося активізацією взаємодії влади із громадою, конструктивністю  співпраці  бізнесу та громадськості.  Зокрема, важливих результатів у налагодженні діалогу з містянами вдалося досягти завдяки інструментам, які дає громадський бюджет – мешканці активно відгукнулися на заклик міста щодо фінансування ініціатив. Завдяки реалізації проектів громадського бюджету, мікрорайони міста розвиваються, покращується їхній благоустрій та інфраструктура. Позитивні відгуки відвідувачів має також центр з надання адміністративних послуг «Єдиний офіс», завдяки якому  впроваджуються нові методи надання послуг, які стали більш доступними та ефективними. Поліпшився матеріально-технічний стан системи охорони здоров’я, освіти та культури, залучаються кошти міжнародної технічної допомоги, активно  застосовуються практики місцевого самоврядування. Зараз ми маємо фокус на посилення конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва міста, шляхом  запровадження механізму часткового відшкодування з міського бюджету відсоткових ставок за кредитами для реалізації бізнес-проектів,  популяризації продукції місцевих виробників. Ми не зупинимося на досягнутому, і я сподіваюся на подальшу роботу у формуванні сприятливого бізнес-середовища задля економічного зростання».

Залученням основних стейкхолдерів на етапі моніторингу впровадження Стратегії  має не менш важливе значення, ніж на етапі її розробки. Досвідом організації моніторингу впровадження Стратегії ділиться Ірина Рудакова, перший заступник міського голови Мелітополя: 

“Для забезпечення моніторингу ефективності виконання Стратегії сформовано Комітет з управління впровадженням Стратегії (КУВ), який за своїм складом є продовженням публічно-приватного партнерства, що уможливило процес стратегічного планування. До КУВ увійшли найактивніші лідери, представники бізнесу, органів місцевого самоврядування, промислових підприємств, громадськості, освітніх установ. КУВ проводить аналіз якості виконання завдань, дотримання графіку робіт – на сьогодні найвищими показниками ефективності впровадження Стратегії відзначаються напрямки роботи пов’язані із брендингом територій, об’єднання локальних ініціатив у бізнес-асоціації та сприяння експортній діяльності.”

У процесі моніторингу порівнюються демографічні, економічні, екологічні та інші показники. Це порівняння відбувається з показниками на дату ухвалення Стратегії, а також з відповідними показниками територій, щодо яких здійснювалось порівняння при проведенні соціально-економічного аналізу під час розробки Стратегії.

За словами Ігоря Курді, першого заступника міського голови Енергодара

“Дослідження показали, що завдяки спільній з Проектом ПРОМІС роботі, 60% мешканців міста обізнані щодо стратегії розвитку і бренду міста. Одним з найбільш успішних кейсів впровадження нових інструментів місцевого економічного розвитку став громадський бюджет – мешканці міста активно долучаються з ідеями для покращення життя у своїх мікрорайонах. Місто стає впізнаваним, серед інвесторів та гостей міста, зокрема завдяки розробленому бренду та його візуалізації на муралах Енергодару.”

Основною метою моніторингу та оцінки впровадження Стратегії розвитку є оперативне коригування строків реалізації проєктів, їх інструментів, на основі отриманих об’єктивних даних. Такий підхід дає змогу забезпечити реалістичність, досяжність і максимальну відповідність проектів стратегічним напрямам розвитку міста і потребам громадян.

Кожен успішний індикатор впровадження міської стратегії, підкріплений рядом системних проектів, реалізація яких завдячує в першу чергу фаховій команді на місцях, високій професійній компетентності та щирій зацікавленості у створенні кращих умов для життя громадян, ведення бізнесу, залучення інвестицій. Проект ПРОМІС вдячний містам-партнерам за плідну співпрацю і відзначення внеску команди Проекту у розбудову економічного зростання та добробуту громади міст Запорізької області. Попереду наступні етапи спільного впровадження міських стратегій, де Проект ПРОМІС залишається надійним партнером на шляху зростання і посилення конкурентоспроможності міст.