Site_08-11-uaХмільник — місто обласного значення у Вінницькій області, яке з 2015 року є одним із міст – партнерів Проекту ПРОМІС; місто-курорт державного значення. За роки співпраці Сергій Борисович Редчик, міський голова Хмільника, мав нагоду скористатися низкою навчальних можливостей, забезпечених з ініціативи Проекту ПРОМІС. Навчання зміцнило як особистий управлінський потенціал міського голови, так і силу його команди, а здобуті знання та навички трансформувалися в ефективне вирішення актуальних для громади проблем.

Під час двох навчальних турів до Польщі, організованих Проектом ПРОМІС, Сергій Редчик отримав можливість вивчати найкращий міжнародний досвід відкритого врядування й економічного розвитку. Впродовж першої тижневої поїздки міський голова зустрівся з представниками польських муніципалітетів, познайомився з тамтешніми практиками залучення громадян до процесів бюджетування, стратегічного планування, підтримки малого та середнього підприємництва й залучення інвестицій. Наступна поїздка була присвячена обміну досвідом у сферах відкритого врядування, маркетингу та брендингу міст.

Також для очільників міст – партнерів Проекту ПРОМІС відбулася навчальна поїздка до Канади, до якої разом із представниками інших семи міст України долучився й міський голова Хмільника. Програму було присвячено вивченню канадського досвіду міжмуніципальної співпраці, а також регіонального та місцевого економічного розвитку. Проект ПРОМІС такі поїздки для представників міст-партнерів організовує регулярно, маючи на меті сприяти запозиченню передового канадського досвіду у сфері місцевого економічного розвитку й відкритого врядування, а також для налагодження співпраці між українськими та канадськими містами.

quot

«У навчанні для мене основне, щоб воно було прикладним і результативним — відповідно по його завершенні має сформуватись можливість ефективніше досягати поставлених цілей. Різні формати освіти є інструментами комплексного підходу: кожен із них має свої переваги й може бути доречним на різних етапах. Певна річ, що важливо мати доступ до практичних прикладів, тоді є змога краще відчути те, про що дізнався в теорії під час навчального семінару чи конференції. По закінченні своїх навчань можу підсумувати, що кожна поїздка, участь у конференції чи іншому заході дали свій хороший результат, втілений у конкретні дії на рівні нашої громади», — переконаний Сергій Редчик.

Побачивши позитивний досвід місцевого економічного розвитку в інших країнах й обговоривши практичні моменти з колегами, Сергій Борисович упевнився, що місцева влада повинна бути відкритою до діалогу, чути та враховувати під час планування розвитку міста голос усіх верств населення. За участі Проекту ПРОМІС у Хмільнику розробили Програму посилення конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва на 2018–2022 poки. Програму впроваджують через створення придатних для ведення бізнесу умов; міська влада надає підприємствам підтримку та спрощує доступ до різних інструментів розвитку бізнесу. Міський голова поділився, що критично важливим для нього було налагодження конструктивного діалогу з місцевими підприємцями.

quot

«Те, що нам вдалось об’єднатися й порозумітися з місцевими підприємцями, значною мірою є заслугою Проекту ПРОМІС. Адже саме завдяки підтримці експертів, які ініціювали та фахово спрямовували наші дискусії, у представників бізнесу з’явилося глибше розуміння реальних процесів і зросла довіра до влади. Під час обговорень ми знаходили компроміси та збалансовані рішення, і підприємці повірили, що з владою можна ефективно співпрацювати. Оскільки ми у Хмільнику розвиваємо туристичний напрям, то є потреба в нових туристичних локаціях: ми вже виготовили необхідну документацію, щоб розчистити річку Південний Буг, було б цікаво опісля запустити туристичні запливи — для цього придбали байдарки, катамарани, човни та плануємо ще закупити інші засоби. У партнерстві з Проектом ПРОМІС, ГО «ПРАВО» та ГО «Туристично-оздоровча Україна» реалізовуємо два важливі проекти «Хмільник туристичний: робимо перші кроки» та «Нова сучасна модель розвитку туристично-курортного міста». Співпраця з бізнесом обов’язкова, бо влада не може самостійно втілювати такі ідеї. Ми радо йдемо назустріч, можемо надати підтримку, але бізнесмени повинні далі самі освоювати згадані напрями підприємництва у громаді», — зазначив Сергій Редчик.

Також мер Хмільника приділяє велику увагу інформуванню громадськості про діяльність міської влади. Досвід закордонних навчальних програм, зокрема, посилив усвідомлення ним значення якісної комунікації з населенням. Задля створення системної взаємодії з громадою та сприяння громадському активізму міська влада спільно з Проектом ПРОМІС напрацювала Комунікаційну стратегію міста.

quot

«Коли мова про підвищення професійних знань і вмінь, у найближчому майбутньому хочеться розвивати навички підготовки об’єктів до роботи з новими інвесторами. У нас є готові земельні ділянки та маємо знати, як ефективніше їх просувати: можливо, слід активніше презентувати на всеукраїнському рівні, щоб вдало залучати інвесторів. Нас цікавить грамотне налагодження комунікації для залучення інвестицій, адже Хмільник є привабливою територією, курортом державного значення, але наразі ми відчуваємо, що потенціал міста не використовується повною мірою», — зазначив міський голова.

За підтримки Проекту ПРОМІС у травні 2020 року відбулася серія вебінарів із кризових комунікацій для представників органів місцевого самоврядування міст-партнерів, їхніх прес-служб і комунікаційних відділів міських рад. Навчання складалося з трьох модулів та охопило питання організації інформаційної роботи з населенням, зв’язки з мас-медіа та комунікацію в соціальних мережах під час кризи. Учасниками навчання стали, зокрема, і представники відділу інформаційної діяльності та комунікацій із громадськістю Хмільницької міської ради.

quot

«Під час навчання мені особливо сподобалися практичні завдання: незважаючи на щоденну зайнятість, із задоволенням їх виконувала. Дуже цікавою виявилася тема про роботу з фейковою інформацією, яка нерідко завдає шкоди, у тому числі репутації міської ради. Вебінари від Проекту ПРОМІС допомогли розібратись, як швидко слід ухвалювати рішення щодо реакції на ту чи іншу ситуацію, як саме варто реагувати, щоб довести абсурдність неправдивого матеріалу, яким є грамотний алгоритм дій, як краще поширювати офіційну позицію міської ради. У кінцевому підсумку важливо, щоб правдива інформація стала доступною і зрозумілою для пересічного мешканця та щоб їй довіряли.

Вчимось комунікаційної компетентності не вперше: впроваджуючи комунікаційну стратегію, у 2019 році провели цикл навчань для посадовців, представників громадських організацій, молоді. Відгуки учасників були лише найкращими, тож у другому півріччі 2020 року плануємо продовжити в такому ж форматі. Запросимо також представників сільських рад, що в результаті адміністративної реформи ввійдуть до нашої міської громади. Серед нових тем додамо кризові комунікації — я поділюся з колегами досвідом», — розповіла Наталія Мазур, начальниця відділу інформаційної діяльності та комунікацій із громадськістю Хмільницької міської ради.

На сьогодні володіти знаннями й навичками щодо кризових комунікацій не просто корисно, а радше необхідно, адже в контексті пандемії COVID-2019 тема набула вдвічі більшої актуальності. Навчання допомогло міській владі бути оперативною та організованою в умовах кризи й ефективно співпрацювати як із медіа, так і з громадою.

quot

«Після завершення вебінарів ми провели консультації з експертами ГО «ПРАВО», разом шукали шляхів удосконалення комунікації з громадою. Як відомо, у недалекій перспективі до Хмільницької ОТГ приєднається чимало сільських територій — імовірно, це ускладнюватиме налагодження ефективної комунікації та потребуватиме від структурних підрозділів пошуку й запровадження альтернативних шляхів взаємодії. Для мене надзвичайно важливо, щоб жителі громади цікавилися життям міста, знали про актуальні проблеми, досягнення та успіхи. Маємо більш інтенсивно інформувати громадян, ініціювати зустрічі, залучати до діалогу, налагоджувати співпрацю з громадськими об’єднаннями, спілкуватися з молоддю на принципах «рівний — рівному». Водночас слід використовувати різні канали комунікації, доступні для наших мешканців. Адже, коли інформації недостатньо, виникають запитання, домисли, критика та зрештою несприйняття. Ми вирішили розширити канали спілкування з громадою: створили Telegram-канал і Viber-спільноту. Почали поступово змінювати комунікацію міської ради й робити акценти на соціальних медіа. Раніше фокусувалися на офіційному сайті міста, але тепер розуміємо, що вкрай важливо йти в ногу із часом, щоб бути актуальними та мати контакт із громадою», — додав Сергій Редчик.

Також хмільницькі посадовці підвищують рівень своїх знань щодо місцевого економічного розвитку через навчання за спеціальною програмою, розробленою Проектом ПРОМІС спільно з Національною академією державного управління при Президентові України. Вона ввійшла до переліку обов’язкових програм підготовки та перепідготовки державних службовців, і за останні чотири роки з ініціативи Проекту ПРОМІС понад 380 місцевих службовців із міст-партнерів пройшли таке навчання. Підвищення інституційної спроможності місцевих органів влади через навчання чиновників і високопосадовців є важливим компонентом діяльності Проекту ПРОМІС. Адже зростання фахового рівня очільників міст сприяє ефективному врядуванню й економічному розвитку в регіоні, так само як і в державі загалом.

quot

«Проект ПРОМІС проводить активну навчальну діяльність у різних сферах: демократичне врядування, децентралізація, місцевий економічний розвиток, інвестиції та експорт, розширення міжвідомчого діалогу тощо. Для ефективного місцевого економічного розвитку потрібні кваліфіковані кадри — через навчальні програми ми їх готуємо. Крім семінарів і тренінгів, Проект ПРОМІС займається підвищенням кваліфікації посадовців через навчальні візити, онлайн-навчання, web-конференції та розробляє методичну літературу. Ефект від навчальних програм ми оцінюємо в конкретних продуктах, які міста здатні самотужки виробляти: наприклад, стратегія розвитку чи інвестиційний паспорт. Розвиваємо спроможність місцевих посадовців працювати в нових конкурентних умовах децентралізації та розбудовувати своє місто. Варто зазначити, що зараз формується багато різних рейтингів та є різні системи оцінки ефективності міст, але так чи інакше міста – партнери Проекту ПРОМІС завжди на високих позиціях, вони зростають, зокрема, завдяки навчанню», — розповів Олександр Ігнатенко, головний експерт Проекту ПРОМІС із міжвідомчої співпраці та економічного розвитку.

Успіх подальшого розвитку територіальних громад в Україні та трансформаційних процесів відповідно до вимог часу значною мірою залежить від кадрів, які повинні бути фахово та світоглядно підготовлені до роботи в нових умовах. Однаково важливими є обізнаність із новітніми технологіями управління місцевим економічним розвитком і вміння застосувати ці знання в умовах конкретної громади. Проект ПРОМІС системно допомагає містам-партнерам грамотно формувати співпрацю між різними рівнями влади та зміцнює потенціал муніципального сектору України. Розширення міжвідомчого діалогу, комплексне планування місцевого економічного розвитку та посилення потенціалу службовців через навчальні програми є інструментами для ефективного впровадження реформи децентралізації в Україні.


pdf Завантажити історію Розвиток міста через зміцнення знань та управлінських навичок органів місцевого самоврядування: досвід Хмільника у pdf