Ефективне демократичне врядування передбачає публічне звітування органів місцевого самоврядування про різні аспекти своєї діяльності перед мешканцями громад. Сьогодні в Україні можливості для реалізації права громадськості на інформацію про бюджет є недостатніми. Не всі органи місцевого самоврядування розміщують у відкритому доступі проекти фінансових рішень, громадськість практично не має впливу на формування місцевого бюджету, а звіти про виконання бюджету та бюджетних програм часто незрозумілі для широкого загалу. Найчастіше люди не знають, куди спрямовуються сплачені податки, тому не можуть оцінити вартість і якість суспільних послуг, надаваних за бюджетні кошти, або товарів і робіт, закуплених за державний кошт. Такий стан речей зумовив потребу в посиленні рівня прозорості бюджетного процесу, що збільшить можливості для захисту суспільних інтересів і зменшить імовірність зловживань.
Тож у 2017 році для допомоги органам місцевого самоврядування в запровадженні практик бюджетної відкритості в рамках проекту «Публічні бюджети від А до Я: інформування, активізація та залучення громадянського суспільства» було розроблено комплексну Методологію оцінки прозорості місцевих бюджетів. До оцінювання відкритості роботи органів місцевого самоврядування відразу долучився проект міжнародної технічної допомоги «Партнерство для розвитку міст» (Проект ПРОМІС), на замовлення якого експерти Громадського Партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” у 2018–2019 роках провели вимірювання прозорості місцевих бюджетів 16 міст-партнерів.
Отже, застосування Методології передбачає здійснення самого оцінювання, розроблення конкретних рекомендацій для відповідальних представників органів місцевого самоврядування та втілення їх у життя. Це забезпечує не лише просування стандартів прозорості, а й створює позитивну конкуренцію між громадами. Оцінювання відбувається за трьома ключовими параметрами: відкритість інформації, прозорість ухвалення рішень, інноваційні практики. Детальному дослідженню підлягає кожен етап бюджетного процесу — від складання проекту до звіту про виконання.
Вінниця — одне з тих міст України, яке часто випереджає інші громади в різних сферах, зокрема й щодо відкритості місцевої влади. У 2018–2019 роках за підтримки Проекту ПРОМІС тут було проведено оцінювання прозорості бюджетних процесів. Спершу у 2018 році в національному рейтингу «Індекс прозорості місцевих бюджетів» Вінниця посіла 5-те місце з-поміж 37 міст, що були охоплені кампанією вимірювання. А вже у 2019 році індекс Вінниці зріс на 18%, і місто отримало першість за бюджетною прозорістю серед усіх міст-партнерів Проекту ПРОМІС.
За підсумками 2019 року індекс бюджетної прозорості у Вінниці становить 70% — результат позначає високий рівень та є близьким до інновативного. Зокрема, місто досягло рекордного показника за відкритістю бюджетної інформації — 94%. Це означає, що влада запровадила стійку практику своєчасного й системного оприлюднення бюджетної інформації на всіх етапах бюджетного процесу. За двома етапами бюджетного процесу — складання проектів бюджету та звітування про його виконання — Вінниця продемонструвала максимальні 100% відкритості. У повному обсязі та своєчасно на офіційному сайті Вінницької міської ради було оприлюднено прогноз доходів і видатків бюджету, Стратегію розвитку міста, Програму соціально-економічного розвитку, квартальні та річний звіти про виконання бюджету, звіти про виконання паспортів бюджетних програм.
За параметром прозорості ухвалення бюджетних рішень Вінниця показала результат 65%. До процесу розроблення бюджету тут повноцінно залучили багатосторонню дорадчу групу, що на цей час є найкращою практикою прозорості серед усіх міст-партнерів Проекту ПРОМІС. Лише у Вінниці в повному обсязі оприлюднюють звіти за результатами оцінки ефективності виконання бюджетних програм. Також лише тут на максимальному рівні запроваджено практику оприлюднення звітів про використання коштів місцевого бюджету в машиночитному форматі. Крім того, Вінниця є одним із небагатьох міст – обласних центрів, де забезпечено оприлюднення максимально широкого переліку інформації про роботу комунальних підприємств.
Результати дворічного оцінювання бюджетних циклів 16 міст-партнерів Проекту ПРОМІС свідчать про добру тенденцію: кількість міст із високим індексом бюджетної прозорості зросла з двох до шести. Міста і громади почали наповнювати розділ про бюджет на своїх сайтах, збирають і структурують релевантну інформацію, значно зросла кількість публічних звітів про виконання бюджету. Звісно, діяльність органів місцевого самоврядування потребує подальшого вдосконалення. Та оскільки бюджетна сфера дуже консервативна й непросто піддається динамічним змінам, то трансформації, що відбулись, уже можна вважати позитивним результатом. Представники влади в частині громад чітко побачили, що відкритість, зокрема й бюджетна, є потрібною та сприяє налагодженню якісного діалогу з мешканцями.
Завантажити історію Вінниця: системні рішення для збільшення бюджетної прозорості у pdf. |