MelitopolДоки більшість українських міст лише опановує напрям маркетингу територій, у м. Мелітополі (Запорізька область) за сприяння міжнародних експертів уже було розроблено Маркетингову стратегію міста, у рамках якої було затверджено і бренд громади.

Зважаючи на міжнародний досвід, можна стверджувати, що підвищення впізнаваності міста має допомогти цій території із залученням нових туристів, інвестицій та бізнесу.

Типове індустріальне місто на півдні України, населення якого становить майже 156 тис. осіб, постає перед тими самими проблемами, з якими мають справу й інші подібні населені пункти. Перша і, мабуть, найголовніша проблема – відтік молоді, друга – недостатнє представлення інвестиційного потенціалу, що зумовлює кволий розвиток бізнес-середовища.

Упродовж своєї довгої історії Мелітополь бурхливо розвивався: наприкінці XIX століття місто значно виросло завдяки торгівлі зерном, а в XX столітті воно стало важливим промисловим центром регіону.

Нині один із колишніх центрів машинобудування України налічує майже сотню середніх і малих підприємств, які продовжують працювати в цій сфері. До того ж, у регіоні розвинене сільське господарство, а також тут функціонують профільні ВНЗ.

Ще у 2012 році в Мелітополі було ухвалено Стратегію розвитку міста до 2020 року, однією з основних цілей якої став муніципальний маркетинг. Тоді він передбачав виготовлення брендбуку, створення інвестиційного порталу, оновлення білбордів на в’їзді до міста, розповсюдження поліграфічної продукції на виставках тощо. Утім, злободенні виклики вимагали не просто маленьких точкових цілей, а більш глобального підходу.

У 2016 році розпочалась історія співпраці міста з проектом міжнародної технічної допомоги «Партнерство для розвитку міст» (Проект ПРОМІС), який впроваджує Федерація канадських муніципалітетів за фінансової підтримки Міністерства міжнародних справ Канади. Саме в рамках цієї співпраці запропоновані Проектом експерти-консультанти та місцева влада Мелітополя взялися за вдосконалення Маркетингової стратегії та розроблення бренду міста.

«Усі поставилися до цього схвально. Усі зацікавлені в тому, щоб місто мало свою ідентифікацію. Перша цільова група – наші мешканці, адже нині в нас спостерігається відтік молодих кадрів. Ми хочемо таким способом привити їм любов до свого міста», – розповідає Олександра Григорович, очільниця відділу муніципального маркетингу та прогнозування управління стратегічного розвитку м. Мелітополя.

На початку процесу було створено робочі групи; організовувалися засідання фокус-груп, проводилися контент-аналіз та анкетування серед мешканців. Спеціально розроблені анкети розповсюджувались, зокрема, через освітні заклади. Далі, на основі отриманої інформації, консультанти Проекту ПРОМІС разом із представниками громади сформували бачення міста його мешканцями. Було виокремлено основні кольори, з якими містяни асоціюють Мелітополь. Згодом ці кольори лягли в основу технічного завдання для візуалізації майбутнього бренду. Також було визначено основні заходи Маркетингової стратегії.

«Власне візуалізація логотипу та формування бренду – це лише частина загальної Маркетингової стратегії міста. Коли було проаналізовано інформаційне поле щодо того, як Мелітополь представлено і як його сприймають мешканці та люди ззовні, ми побачили стереотип: Мелітополь–Маріуполь. Люди ззовні великої різниці не бачили. У процесі роботи з’ясувалося, що представники громади ідентифікують місто як інтеркультурне. Тут проживає багато різних національностей, а тому воно – досить відкрите», – розповідає консультант та експерт Проекту ПРОМІС Валентина Затишняк.

Підготовлену Маркетингову стратегію було ухвалено міськими депутатами в серпні 2017 року на сесії міськради. Тоді ж було затверджено й обраний містянами на відкритому інтернет-голосуванні логотип міста.

У процесі роботи було визначено ще одну особливість: громада дуже легко виходить за межі міста. Оскільки в багатьох мелітопольців на березі Азовського моря є власний бізнес, вони себе асоціюють не лише з містом, а й із краєм та морським узбережжям. Ця особливість дала змогу з’ясувати, що громада – готова до партнерства, адже її мешканці активно спілкуються одні з одними. Мелітопольці, натхненні процесом створення логотипу, почали завзято долучатися до процесів покращення міського середовища.

«Завдяки активності нашої громади ми вже не встигаємо за проектами, які пишуть наші мешканці для того, щоб розвивати місто. Завдяки Маркетинговій стратегії нам вдалося залучити більше громадськості та ідентифікувати Мелітополь як інтеркультурне місто, а також як спортивне, здорове, гостинне та затишне місто», – розповідає про перші результати просування бренду Олександра Григорович.
«У місті є місця вільного простору, де можуть народжуватися різноманітні креативні ідеї. А люди, насправді, достатньо креативні щодо розвитку власного простору. Мабуть, це може бути характерно для Мелітополя тому, що тут, у центрі міста, розміщені фруктові сади. Це – особливість. І, власне, це відображено у бренді. Мелітополь – відомий своєю черешнею. І це – найбільша асоціація в його мешканців», – додає Валентина Затишняк.

Яскравий та динамічний логотип підтверджує націленість Мелітополя на розвиток. Новий логотип поєднав у собі графічне зображення медових стільників та машинних шестерень у кольорах національного прапора України, а також назви міста, із трьох літер якої вибудовується зображення черешень. А лаконічний слоган «САМЕ ТУТ…» надає простір для нових формулювань залежно від контексту використання.

Варто зазначити, що прийняття міською радою розробленого бренду відбулося незадовго до Дня міста, і вже на свято громади міське середовище наповнилось офіційним логотипом м. Мелітополя.