Місцевий економічний розвиток – це постійна синергія дій бізнес-спільноти, влади, громадянського суспільства та наукових кіл

Кент МакМаллін

Експерт з питань розвитку бізнесу та демократичного врядування, м.Едмонтон, Канада

– Пане МакМаллін, як би Ви охарактеризували місцевий економічний розвиток (МЕР)?

Місцевий економічний розвиток – це постійна синергія дій бізнес-спільноти, влади, громадянського суспільства та наукових кіл, метою якої є покращення якості життя та економічного потенціалу конкретної громади. Такі дії можуть бути спрямовані на розвиток бізнесу, зокрема туризму, допомогу виробничим компаніям чи сприяння розвитку трудових ресурсів. Влада кожного міста та/чи інституція економічного розвитку розробляє стратегію розвитку, що відповідає баченню майбутнього та місії міста.

– Як саме відбувається стратегічне планування МЕР?

На мою думку, при розробці стратегічного плану МЕР важливо зібрати разом правильну групу стейкхолдерів (лідерів і зацікавлених осіб) – тобто, людей, що мають спільне бачення розвитку міста та його місії. Людей, що працюватимуть разом задля розвитку місцевої економіки. Людей, що зможуть зосередитись на якісному виконанні/впровадженні програм з місцевого розвитку та наданні якісних послуг відповідно до загальної стратегії міста.

Стратегічне планування слід проводити разом з проведенням оцінки впливу на довкілля. Така оцінка визначає характер місцевої економіки та можливі наслідки економічної діяльності на місцевому, національному та міжнародному рівні на стан навколишнього середовища. На початковому етапі стратегічного планування проводиться ретельне дослідження стану розвитку усіх сфер міста, здійснюється аналіз отриманих даних, вивчаються особливості місцевої економіки. На основі отриманої інформації та відповідних рішень місцевої ради формується ряд пропозицій щодо бачення міста у майбутньому. Визначення стратегічного бачення є основою стратегії розвитку міста.

Наступний крок – це проведення SWOT-аналізу, який полягає у визначенні сильних і слабких сторін міста, його можливостей, а також загроз, що можуть виникнути при реалізації цих можливостей. При цьому необхідно бути максимально чесним з собою та відзначити всі позитивні та негативні сторони, можливі труднощі для розвитку громади. В рамках стратегії створюються різні програми, що мають на меті перетворення слабких сторін в сильні сторони та можливості. Далі – визначення стратегічних і оперативних цілей, дій та програм, спрямованих на реалізацію стратегічного бачення розвитку міста.

Просто кажучи, стратегічне планування складається з чотирьох основних кроків: 1) Оцінка – Що необхідно зробити? 2) План – Що ми збираємося зробити і коли? 3) Дія – Виконання плану 4) Звіт – Звітування про хід реалізації та отримані результати. Але необхідно завжди переглядати стратегію, щоб подивитися, чи те, що вже реалізується – різні ініціативи, програми та послуги в сфері місцевого економічного розвитку, – дає бажаний результат.

– Як і для чого створюються інституції економічного розвитку?

Інституції економічного розвитку створюються з багатьох причин. Окрім того, є багато видів таких інституцій. Одні є незалежними від місцевої влади. Інші входять в структуру місцевих органів влади. Є і такі, що є незалежними спільними підприємствами та базою для співпраці між промисловими підприємствами та місцевою владою. Незалежно від структури, мета створення інституції економічного розвитку та її функції повинні бути чітко прописані в Статуті організації.
Повноваження та функції інституції економічного розвитку повинні бути добре продумані. З однієї сторони, вони мають бути достатньо гнучкими, щоб організація могла розробляти нові програми в умовах постійних змін економічного середовища, проте достатньо чіткими – цілеспрямованими, щоб забезпечити досягнення тих результатів, для отримання яких і була створена інституція, і які також відповідають стратегічному баченню розвитку міста. Що саме робитиме інституція економічного розвитку залежить від потреб конкретної громади і загального напряму розвитку міста, який визначила місцева громада. Департамент економічного розвитку міста Едмонтон, який власне і є інституцією економічного розвитку в нашому місті, відповідає за такі напрями: управління технопарком та конференц-центром, розвиток та просування туризму, створення та виконання програм економічного розвитку, таких як заохочення бізнесу, утримання бізнесу, підтримка малого та середнього підприємництва. Міська рада Едмонтона щороку затверджує план роботи та бюджет цієї інституції, таким чином санкціонуючи її діяльність.

– Які існують основні виклики та труднощі для МЕР?

Одна мудра людина колись сказала: «Якщо ти не знаєш, куди йдеш, то будь-яка дорога тебе туди приведе». Основні виклики та труднощі, що виникають при розробці стратегічного плану з МЕР, полягають у пошуку спільного бачення для усіх ключових стейкхолдерів та всієї громади.

Обов’язковими при стратегічному плануванні МЕР є публічні консультації. Публічні консультації передбачають залучення представників організацій громадянського суспільства, наукової спільноти, бізнес-спільноти, творчої індустрії, державної і регіональної влади, органів місцевого самоврядування та широкої громадськості до процесу стратегічного планування. Необхідно залучати представників громади до розробки стратегії її розвитку. Публічні консультації слід проводити як на самому початку процесу стратегічного планування, так і протягом всього періоду імплементації стратегії.

Одним з викликів, що пов’язаний з розробкою стратегії з МЕР, є дотримання послідовності тоді, коли відбувається зміна пріоритетів та людей на владних посадах, чи виникають події, що перебувають поза контролем інституції економічного розвитку, але які можуть вплинути на результати реалізації стратегії.

Існує багато способів, як отримати бажані результати. Потрібно лише знати, куди ми прямуємо, і дотримуватись заданого напряму.

– Ви приїхали з міста Едмонтон. Цікаво дізнатися, як саме досвід Едмонтона в сфері МЕР може бути корисним для українських міст.

Важливим аспектом економічного розвитку є співпраця з промисловими кластерами. В Україні є багато малих та середніх підприємств, що можуть об’єднати зусилля та почати працювати разом над спільними проектами та питаннями, такі як усунення бар’єрів на шляху економічного зростання їхньої громади, щоб зрештою забезпечити розвиток торгівлі. Я позитивно вражений що так багато міст-партнерів Проекту ПРОМІС прагнуть сприяти розвитку підприємництва та запровадженню інноваційних технологій підтримки малого та середнього бізнесу. І вважаю це дуже важливим.



ІНШІ СТАТТІ РОЗДІЛУ: