Місто – це складний соціально-господарський організм, для якого потрібне управління

Володимир Проскурнін

Експерт зі стратегічного планування

Займається стратегічним плануванням вже 13 років. Допомагав розробляти стратегічні плани близько 40 містам. В рамках проекту МЕРМ допомагав розробляти стратегічні плани для міст Кривий Ріг та Дніпропетровськ.

Планування можна розглядати на кількох рівнях. Є рівень побутовий – це визначення цілі. Якщо ви не поставите якусь ціль, то ви нічого не отримаєте. Наприклад, ви прийшли поїсти в якесь кафе. Поки ви не замовите офіціанту конкретну страву, вам нічого не принесуть і ви будете голодними. На рівні філософському чи навіть метафізичному, спочатку з’являється інформація, а потім вона матеріалізується. Тобто ми маємо щось генерувати, якісь наші мрії, думки, побажання. Місто – це складний соціально-господарський організм, для якого потрібне управління. А управління завжди має декілька аспектів: це організація, планування, мотивація, контроль. Це такі відомі аспекти будь-якого менеджменту.

Отже, обов’язково треба планувати майбутнє життя міста. В переважній більшості міст такого планування нема. Дуже важливо, щоб ми мали уявлення про майбутнє міста, причому це уявлення має бути узгоджене з практично усім населенням міста. Сенс стратегічного планування полягає в тому, що ми маємо знайти стратегічні точки, від яких відштовхуватися –наприклад, найкращі в місті ресурси, які можна використати для розвитку міста, і поставити досить амбітну мету. З цього і починається стратегічне планування. І потім треба побудувати певний сценарій, певну траєкторію, як ми будемо цього досягати, за допомогою яких ресурсів, яких важелів.

Ми обов’язково маємо врахувати економічний аспект як основу будь-якого розвитку, бо це джерела наших доходів. Ми не можемо планувати видатки, поки ми не зрозуміємо, скільки у нас буде доходів, і де ми їх візьмемо. Це одна складова. Інша складова – це екологічна складова, яка стає таким же важливим важелем, як і економічний. Світ змінюється, кількість людей на планеті збільшується, як і збільшуються техногенні ризики. І нам це треба враховувати в будь-якому місті. Не менш важливим для розвитку людства стає соціальний аспект як певний маркетинговий важіль. Якщо дивитись на це досить глобально, то світ дуже швидко соціалізується. Все більше людей розуміють свою єдність на цій планеті. Усвідомлюють, що ми всі рівні. Що місія є для всіх. Ті люди, хто бере активну участь в цьому процесі, хто працює на розвиток, ті будуть отримувати більше від цього світу, оскільки вони більше вкладають. Тому ці всі три аспекти – економічний, екологічний і ґендерний, як частина соціального аспекту відіграють дуже важливу роль у нашому проекті, бо таким чином повністю відповідають вимогам сучасного світу.

 



ІНШІ СТАТТІ РОЗДІЛУ: