Малий бізнес – це серце нашої провінції

Ренді Річардс

Керівник відділу із залучення бізнесу
Департамент економічного розвитку та туризму округу Страскона

Взяти участь у Третьому Всеукраїнському Форумі інституцій місцевого розвитку Федерація канадських муціпалітетів запросила Ренді Річардса – керівника відділу із залучення бізнесу, Департаменту економічного розвитку та туризму округу Страскона, що у провінціїї Альберта, Канада. Ренді Річардс працює у сфері муніципального управління вже 25 років і тому розуміє важливість підтримки малого та середнього бізнесу для місцевого економічного розвитку. Ще до від’їзду на форум в Кривий Ріг, пан Річардс поділився з Проектом ПРОМІС особливостями співпраці округу Страскона з бізнес-середовищем.

– «Муніципалітети в Канаді мають декілька джерел фінансування. Левову частку надходжень в муніципальний бюджет складає податок на нерухомість (property tax). Наприклад, 74% бюджету муніципалітету округу Страскона припадає саме на податок на нерухомість. З них 64% – це податок на нежитлову нерухомість і 36% – на житлову. Окрім того, муніципалітети отримують субвенції від федерального уряду та провінцій (в Канаді їх 10). За загальним правилом, 57% податків надходить у федеральний бюджет, 37% отримує бюджет провінції і лише 6% залишаються в муніципальному бюджеті.

Зазвичай, більші муніципалітети мають у своїй структурі економічні департаменти, що відповідають за місцевий економічний розвиток. Політика місцевого економічного розвитку переслідує двоєдину мету: забезпечити надходження в місцевий бюджет та створити нові робочі місця.

Муніципалітети всіляко сприяють розвитку бізнесу, адже бізнес забезпечує зайнятість населення через створення робочих міст. В окрузі Страскона зосереджені як великі промислові підприємства, які сплачують високі податки у місцевий бюджет, так і багато малих та середніх підприємств. Основний принцип роботи муніципалітету з бізнесом сформульований так: «Діяльність породжує діяльність» (Activity creates activity)», – розказав канадський експерт.

За визначенням пана Річардса, малий бізнес – це серце провінції. Тому основну увагу муніципалітет приділяє саме малому бізнесу та стартапам. В провінції Альберта такий бізнес добре розвинений: 95% від загальної кількості підприємств становлять саме малі підприємства. Їхня частка у ВВП провінції Альберта – 25%. Частка зайнятих працівників у малому підприємництві становить 35%.

В Канаді існують різноманітні федеральні та провінційні програми для підтримки та розвитку МСБ. На питання, як саме муніціпалітет підтримує малий бізнес та стартапи, Ренді Річардс розказав про Стратегію підтримки малого бізнесу провінції Альберта (“Alberta’s Small Business Strategy”), що передбачає внесення змін до урядових програм та послуг відповідно до потреб малого бізнесу, роз’яснення бізнесу регуляторних вимог, яких вони повинні дотримуватись у своїй діяльності, сприяння розвитку підприємницької діяльності та посилення впливу малого бізнесу на урядові рішення. Основна мета Стратегії – полегшити ведення підприємницької діяльності для представників малого бізнесу.

– «У співпраці з Шервурд Парк (Sherwood Park) та місцевою Торгово-Промисловою Палатою (District Chamber of Commerce) наш муніципалітет регулярно проводить семінари для людей, що хочуть розпочати власний бізнес. Такі семінари відбуваються за участі представників банків, юристів, експертів з податкового та трудового права, успішних бізнесменів, які консультують майбутніх підприємців щодо ведення бізнесу».

Одна з успішних форм підтримки муніципалітетом малого бізнесу – це менторські програми для стартапів, коли досвідчені підприємці діляться своїм досвідом з молодими підприємцями. Зустріч між «ментором» та власником стартапу організовує Департамент економічного розвитку та туризму за невелику плату.

Окрім того, за сприяння муніципалітету щороку організовується невеликий бізнес-симпозіум, в якому беруть участь провідні економісти, бізнесмени та неприбуткові організації, що надають підтримку бізнесу, для обміну досвідом, діалогу та налагодження зв’язків. «Цього року нам вдалося запросити на бізнес-симпозіум 20 неприбуткових організацій, що займаються підтримкою розвитку бізнесу», – пригадав пан Річардс.

Ще однією цікавою формою взаємодії муніципалітету з бізнесом є бізнес-візити (business visitations). Розрізняють два види бізнес-візитів: формальні та «віч-на-віч». Формальна зустріч відбувається за участі мера міста, його заступника та низки інших посадовців, які особисто знайомляться з діяльністю підприємств, висловлюють їм вдячність за внесок в економічний розвиток регіону та пропонують свою допомогу у вирішенні проблемних питань. Це дозволяє власникам підприємств обговорювати проблеми, пов’язані з веденням бізнесу, безпосередньо з людьми, що приймають рішення. Другий тип бізнес-візитів – це безпосередня зустріч між власником певного підприємства та представником Департаменту економічного розвитку та туризму, в ході якої обговорюються виклики та можливості для конкретного бізнесу. За результатами такої зустрічі власник бізнесу отримує згодом від муніципалітету необхідну йому інформацію щодо ведення підприємницької діяльності, а також ресурси для ведення такої діяльності», – поділився канадський експерт.



ІНШІ СТАТТІ РОЗДІЛУ: