На кожне робоче місце у сфері видобутку нафти та газу в економіці Альберти створюються 5 інших робочих місць. Цей ефект називається ефект мультиплікатора

Джеррі Габінет

Директор Департаменту економічного розвитку та туризму 
в окрузі Страскона

Пане Габінет, розкажіть дещо про себе.

Мене звати Джеррі Габінет і я є директором Департаменту економічного розвитку та туризму в окрузі Страскона (ред. третій за величиною спеціалізований муніципалітет провінції Альберта). Вже майже 20 років я працюю у сфері економічного розвитку, з них 15 років в окрузі Страскона та 4 роки в окрузі Паркленд. В окрузі Страскона я очолюю команду з 9 людей, які відповідальні за питання економічного розвитку. Зараз я обіймаю посаду першого віце-президента Асоціації фахівців з економічного розвитку Канади, проте вже цього року я стану президентом Асоціації. Також я був одним з директорів Мережі фахівців з економічного розвитку Альберти та колишнім директором Тихоокеанської північно-західної ради економічного розвитку. Окрім того, я входжу в Раду директорів організації, яка називається «Commissionaires Northern Alberta». Це організація, яка працевлаштовує ветеранів Збройних сил Канади. Торік обіг нашої організації становив близько 60 мільйонів доларів на території Північної Альберти та північної Канади.  Це мій третій візит в Україну, і я з нетерпінням очікую завтрашньої конференції.

Цікаво було б дізнатися, що є головним економічним двигуном в окрузі Страскона?

Наша основна галузь – це нафтохімічна промисловість: нафта та продукти її переробки. В окрузі Страскона знаходяться три нафтопереробні заводи. 67% всієї переробки нафти на території західної Канади припадає саме на округ Страскона. Наші три нафтопереробні заводи виробляють щодня близько 458 000 барелів нафтопродуктів, серед яких бензин, дизельне паливо, авіаційне паливо. Наприклад, авіаційне паливо, яке використовується в міжнародному аеропорту Торонто, виробляють на нафтопереробному заводі Шел Скотфорд та транспортують на машинах в Торонто. Авіаційне паливо, яке використовують в аеропортах Едмонтона та Ванкувера, також з наших заводів. Це, до речі, відображається у ВВП Альберти, в якому близько 18 мільярдів доларів щороку припадає на нафту та газ. Це чудово. Також у нашому розпорядженні багато земельних ділянок, загальна площа яких близько 1580 квадратних кілометрів.

Без сумніву, нафтохімічна промисловість чинить негативний вплив на навколишнє середовище округу Страскона.

У цьому контексті, існує багато процедур та процесів, які застосовуються при виробництві гідрокарбонатів. Кожен з наших нафтопереробних заводів дотримується відповідного законодавства як провінції Альберти, так і Канади. Також в окрузі є група станцій, завдання яких полягає у моніторингу атмосферного повітря. Вони надають мешканцям округу дані у реальному часі щодо якості повітря.

Як муніципалітету округу Страскона вдається залучати інвестиції?

Ми проводимо спеціальну кампанію, яка називається «Ти Можеш». Це унікальна програма, над якою ми працювали протягом останніх кілька років. Ця кампанія – це поєднання друкованої реклами, реклами в соціальних мережах, таких як LinkedIn, Твітері та Фейсбуці, а також різні аудіо- та відео-матеріали. Ми створюємо рекламні ролики для місцевих підприємців. Наприклад, один з наших рекламних роликів розповідає про виробника шоколаду. Її звати Жаклін Джейсек, і вона – місцевий шоколатьє. Жаклін Джейсек розпочинала виробництво шоколаду вдома, а згодом цю діяльність перевела на комерційну основу. Особливістю її бізнесу є те, що він соціально відповідальний: частину своїх прибутків пані Джейсек віддає на доброчинність. Какао-боби, які пані Джейсек використовує для виробництва свого шоколаду, вирощуються у сталий спосіб у Південній та Центральній Америці. Кампанія «Ти Можеш» допомогла нам залучити багато нових компаній. Наприклад, одна з тих компаній, які нам вдалося залучити завдяки нашій програмі прямих іноземних інвестицій, прийняла рішення побудувати в нашому окрузі підприємство Інтер Паплайн (Inter Pipeline). Це підприємство перетворюватиме пропан на пропілен, і далі – на поліпропілен. Поліпропілен – це маленькі пластикові гранули, з яких можна виготовити багато різних продуктів. Залежно від типу продукту це може бути що-завгодго – від чашок для кави до одягу. І, звичайно, всі ці чашки для кави та одяг підлягають вторинній обробці. Вартість такого конкретного проекту становить 4.1 мільярдів канадських доларів. Цей проект був оголошений торік. (Більше про це за посиланням:   https://www.youtube.com/watch?v=Cp6a-vBcpTc)

Які стимули ви використовуєте для того, аби привабити інвесторів у ваш округ?

Я входжу в Раду директорів організації, як називається Інтернешнл Кансил Шопінг Сентер (ICSC – International Council Shopping Centre). Протягом року ми проводимо багато великих конференцій. Ми використовуємо ці конференції та агентів з нерухомості, які обслуговують конференції, як інструмент залучення нових роздрібних торговців в наш округ. Ми проводимо дослідження, яке називається «Дослідження ринку роздрібної торгівлі». У нас є група людей, яка займається збором інформації щодо того, де саме люди купують товари та послуги. Ми проводимо багато досліджень для нафтохімічної промисловості. Відповідно до Муніципального урядового акту (MGA – Municipal Government Act), ми як муніципалітет не можемо вдаватися до прямих економічних стимулів.  Однак, провінція Альберта та Уряд Канади все ж таки можуть робити певні непрямі стимули. Наприклад, протягом минулого року уряд Альберти реалізовував програму стимулювання бізнесу, яка називалася «Програма диверсифікації нафтохімічної промисловості». Розмір фонду уряду Альберти становить 500 мільярдів канадських доларів, що дорівнює податковим пільгам, які може отримати компанія, яка побудує завод дегідрогенації пропану. Від уряду Альберти на цю конкретну програму Інтер Паплайн отримає податкові пільги на суму 200 мільйонів доларів.

Одне з важливих рішень, які приймають компанії, – де саме вести бізнес. Які основні чинники впливають на вибір компаній щодо основного місця для ведення бізнес-діяльності?

Я б назвав десять основних факторів, на які зважають підприємства при виборі ділянки для ведення свого бізнесу. Це наявність кваліфікованих працівників, транспортне сполучення, якість життя, що за громада живе там (які там школи), політичний процес (чи ефективна місцева влада), рівень злочинності, рекреаційні ресурси, вартість будівництва (скільки коштує звести нову будівлю чи орендувати наявні будівлі), вартість робочої сили, географічне розміщення щодо великих ринків в Північній Америці та загалом у світі. В окрузі Страскона ми маємо доступ до ринку, який налічує близько 1.4 млн людей. У нас прекрасне транспортне сполучення – можна швидко дістатися автомобілем, а поряд знаходяться кілька аеропортів. У нас немає жодних проблем з цим.

Як вам вдається налагоджувати звязок та постійно тримати руку на пульсі діяльності вашої бізнес-спільноти? Що ви робите для того, аби утримувати бізнес?

Для цього ми розробили конкретні стратегії, які мають на меті залучити бізнес, а також розширити наявний бізнес. Наприклад, щомісяця ми здійснюємо дзвінки на підприємства. Ми також відвідуємо чимало конференцій, тісно співпрацюємо з місцевою торговельною палатою. Через кілька тижнів відбудеться одна бізнес-конференція в Сан-Антоніо, штат Техас, в якій ми збираємося взяти участь. Це найбільша у світі конференція на тему нафтовидобування. Очікується участь близько 4000 людей. На конференції ми плануємо зустрічі з підприємцями, яких нам б хотілося запросити в округ Страскона. Також ми хочемо дізнатися від підприємців, чи планують вони розширення своєї бізнес-діяльності. Я вже згадував великий нафтопереробний завод, який знаходиться в окрузі Страскона. Кожні 5 років наші нафтопереробні заводи проводять так званий turn-around – завод закривається та проводиться повна заміна труб та електронного обладнання.

Нафтопереробний завод витрачає понад 100 мільйонів доларів на місцеві товари та послуги. На кожне робоче місце у сфері нафти та газу в економіці Альберти створюються 5 інших робочих місць. Цей ефект називається ефект мультиплікатора (англ. multiplier). Це ключ до розуміння того, що відбувається в бізнес-середовищі, в промисловості та серед дрібних підприємців, який дозволяє нам як муніципалітету навчити підприємців відповідним навичкам, залучити їх та роз’яснити певні речі. Муніципалітет разом з бізнесом святкує його успіх. Наприклад, вирушаючи сюди, я прихопив з собою шоколад від місцевого канадського виробника. Я також планую купити тут місцевий шоколад і привезти його канадському шоколатьє для порівняння.



ІНШІ СТАТТІ РОЗДІЛУ: