Важливість  ефективної підтримки підприємців

Рафаель Коста

Виконуючий обов’язки директора Центру розвитку підприємництва
м. Вон (Онтаріо, Канада)

Як спеціаліст з місцевого економічного розвитку ви повинні думати про цінність послуг, які плануєте надавати, перед ніж вибирати методи роботи в громаді. Тому в процесі щоденної роботи, спрямованої на створення необхідних мереж, обслуговування своїх клієнтів і, насамкінець, розвиток економіки, переконайтесь, що ваші послуги мають певну цінність для кожного клієнта. Ось чому інколи ефективна підтримка місцевих підприємців означає інформування з приводу ресурсів, яких їм не вистачає; іноді це передбачає надання інформації щодо необхідних їм людей. Можливо, підприємці не знають, де знайти гарного бухгалтера або якісний зразок маркетингового плану. Наша робота полягає в тому, щоб зрозуміти сутність цього середовища, а потім надавати необхідні послуги, знайомлячи нашого клієнта з цим середовищем.

У м. Вон (Канада) я керую діяльністю місцевого центру розвитку малого підприємництва. Наш центр обслуговування малого бізнесу надає послуги за принципом «єдиного вікна». Середньостатистичні клієнти, яких ми обслуговуємо, – це малі та середні підприємства, які здебільшого працюють на ринку менше 5 років або інколи трохи довше. Це, зазвичай, приватні підприємці, які цікавляться окремими бізнес-курсами та хочуть отримати певні знання щодо підприємницької діяльності або відкрити додаткову справу. Однак, це може бути і підприємець, що має магазинчик з продажу кексів, на якого працюють 2 працівників; підприємець, який розуміє, що вони вміють виготовляти кекси, але їм потрібен хтось, хто має підприємницькі здібності, хто знає, як застосувати методи ведення бізнесу та теоретичні знання до справи, якою вони займаються щодня. Центр розвитку підприємництва м. Вон надає три основні види послуг. По-перше, ми допомагаємо людям зареєструватися: будь-хто може зайти й зареєструвати свій бізнес у нас на місці. По-друге, ми проводимо семінари з маркетингу, бухгалтерського обліку, права тощо. Ми також організовуємо зустрічі, заходи для налагодження та зміцнення ділових зв’язків. Однак, основним видом нашої діяльності, що має найбільшу цінність, є надання консультацій. Ми надаємо консультаційні послуги на постійній основі підприємцям, які відповідають певним критеріям. Ми хочемо, щоб підприємець надав якомога більше інформації про себе та свою бізнес-ідею. Ми визначаємо, чи відповідає він критеріям, і надаємо йому пораду в межах наших можливостей. Для цього ми використовуємо спеціальний інструмент – систему управління відносинами з клієнтами. Вона підказує нам, які запитання потрібно поставити. Ми хочемо дізнатися трішки про підприємця, який до нас завітав. Нас цікавить не лише його бізнес-ідея, але й його навички. Ми також хочемо дізнатися, у якій сфері він прагне відкрити справу, яким бізнесом бажає постійно займатися, чи хоче працювати в офісі чи бути мобільним. Це важливо, оскільки бізнес є способом життя. І перед тим, як рекомендувати людині якусь справу, ми хочемо зрозуміти, наскільки ця справа відповідає її життєвим цілям. Потім ми переходимо до бізнес-ідеї. Ми хочемо отримати відповіді на такі запитання: якими є їхні конкурентні переваги; чи визначили вони свою нішу на ринку; чи проводили вони маркетингові або інші дослідження; чи думали вони над тим, якими операціями займатимуться в процесі своєї діяльності; хто займатиметься реалізацією, хто відповідатиме за маркетинг, хто – за фінансові питання, хто вирішуватиме логістичні питання? Для нас це важливі запитання, оскільки вони дають змогу отримати необхідну інформацію, а також є приводом для підприємця задуматися над такими речами. Деякі люди не зможуть відповісти на ці запитання; однак вони повернуться додому, і наступного разу, коли ми зустрінемося, вони скажуть: «Я ніколи не думав про операції, але я розумію вас, і нам потрібно подумати над тим, як це можна зробити».

Відкриття центрів обслуговування малого бізнесу – це непроста справа. Спочатку необхідно визначити, яку цінність матимуть ваші послуги для підприємців та бізнесу у вашому регіоні. Не існує двох однакових регіонів. Те, що ми робимо в Канаді, не дасть таких самих результатів в Україні. Те, що я роблю в місті Вон, не спрацює в місті Торонто, що розташоване неподалік від нас. Вам необхідно обов’язково вивчити вашу конкретну ситуацію. Як це зробити? Щоб оцінити ситуацію, необхідно зібрати інформацію. Ви повинні дізнатися, чим займаються інші центри розвитку малого підприємництва. Вам необхідно ознайомитися зі статистикою. Ви маєте провести опитування місцевої громади. На мій погляд, найкращою порадою, яку я можу дати, є порада, яку я даю кожному підприємцю, а саме – почніть діяти. Поспілкуйтеся з 5 людьми. Навіть якщо спочатку ваш центр обслуговування малого бізнесу надаватиме послуги лише 5 підприємцям, це – чудово! Якщо ви обслуговуєте 5 людей, ви можете збирати дані від них, аби постійно покращувати свої послуги. Я гарантую, що, маючи лише цих 5 людей, ви можете випробувати деякі варіанти, спираючись на отримані від них дані. Ви досягнете фантастичних результатів. Однак, якщо ви випробуєте певне рішення, яке, на ваш погляд, має допомогти цим людям, і воно не спрацює, – це нормально. Не існує ідеальних систем та відповідей. Просто продовжуйте пробувати щось нове та рухатися вперед. Потреби бізнесу та бізнес-спільноти повинні завжди, завжди, завжди посідати центральне місце у вашій діяльності. У м. Вон ми обслуговуємо підприємства загалом. Однак, ми також намагаємося надавати послуги конкретним категоріям підприємств і підприємців. Наприклад, ми впроваджуємо дві основні молодіжні програми. Коротко розповім про одну з них.

У провінції Онтаріо ми через Міністерство економічного розвитку реалізуємо програму «Літня компанія», у рамках якої студенти віком від 15 до 29 років отримують дуже маленький грант на ведення підприємницької діяльності упродовж літа. Отже, вони навчаються замість того, щоб ходити на роботу на неповний робочий день. Вони справді можуть відкрити власну справу. Тепер щодо того, чим займаються студенти. Вони проходять невелике навчання в центрі обслуговування малого бізнесу. Потім їм призначають кураторів із числа волонтерів від громади. На цьому – все. Вони отримують трохи грошей на підприємницьку діяльність. Міністерство використовує дуже цікаву схему виплати гранту. Половину гранту дають на початку, а іншу половину – вкінці. Роблять це для того, щоб студенти брали участь у програмі протягом цілого літа. Аби одержати другу половину гранту вкінці, потрібно показати Міністерству результати роботи. Я займаюся впровадженням цієї програми впродовж двох років. І всі сімнадцятилітні підприємці, яким я допомагав у межах програми, отримували грант у повному обсязі. Отже, їм виплачували другу частину гранту. Інакше кажучи, з погляду Міністерства економічного розвитку всі вони досягли успіху. Однак, я хотів би наголосити лише на двох моментах. По-перше, ці студенти заслуговують на грант, тому що вони заробили грошей і успішно займалися підприємницькою діяльністю протягом літа. Ви, напевно, думаєте, що такі студенти становлять велику частку. Лише 10 відсотків. Решта – 90 % – заслуговує на одержання другої частини гранту, оскільки вони багато чого навчилися. І Міністерство погоджується з цим. І не лише погоджується, але й заохочує це. Тому, коли я пропонував кандидатури деяких студентів для включення до щорічного альбому провінції, присвяченого історіям успіху, я завжди висував когось, хто заробив чимало грошей, а також тих, хто здобув багато знань. І впродовж обох років, коли я відповідав за впровадження програми, провінція вибирала для історії успіху особу, що здобула великий багаж знань, а не кандидата, який заробив немало грошей.

У Центрі розвитку підприємництва м. Вон працюють 5 людей. На сьогодні центром керую я. У мене є два бізнес-консультанти та працівник інформаційного відділу. Коли ми шукаємо бізнес-консультантів і бізнес-тренерів, то хочемо знайти людей, здатних критично мислити, які можуть оцінити ситуацію та налагодити зв’язки для надання рекомендацій з урахуванням результатів оцінки ситуації. У звичайний день, коли ми проводимо чотири консультації, наші бізнес-тренери мають справу з людьми, які: випікають кекси, розробляють прикладну програму, створюють роботів, займаються ландшафтним дизайном, стрижуть газони. Як бізнес-тренер, я не знаю, як пекти кекси, хоча полюбляю їх їсти. Я можу підстригти газон, проте не зроблю це на професійному рівні. Я не вмію розробляти прикладні програми і точно не зможу створити робота. Утім, я повинен мати певні знання в усіх цих сферах. І що найважливіше, я маю знати, як використовувати різні бізнес-прийоми в цих сферах. Тож коли ми шукаємо працівника, нам потрібні люди, які зможуть забезпечити надання цих послуг. Нам дуже потрібні люди, які швидко думають, можуть оцінити ситуацію, уміють критично мислити та спроможні проявити кмітливість. Нам потрібні жінки, нам потрібні чоловіки, нам потрібна молодь, нам потрібні люди з вразливих верств; нам потрібні представники маргіналізованих груп. І причина, чому всі вони нам потрібні, полягає в тому, що ми намагаємося побудувати економіку. Якщо у вас є ресурс, наприклад, молодь, що становить певний відсоток населення, неважливо – який, то помилковим буде ігнорування такого ресурсу, коли його не використовують. Ми повинні ефективно використовувати все, що маємо, аби побудувати економіку. По-друге, дуже важливо дотримуватися принципу інклюзивності стосовно секторів, які ми обслуговуємо. Багато служб з підтримки бізнесу, у тому числі й в Онтаріо, звідки я приїхав, проявляють величезний інтерес, зокрема, до інформаційних і комунікаційних технологій. Це – потужні рушійні сили економічного розвитку. Однак і суспільству, і економіці потрібні представники всіх секторів. Щоб побудувати успішну місцеву економіку, як і будь-який бізнес, потрібно бути різностороннім, а також необхідно диверсифікувати свою діяльність. Ми повинні мати людей, які знають, як стригти траву, як ремонтувати дороги, як створити ресторан, у якому ви захочете повечеряти. Дуже важливо бути інклюзивним. Дуже, дуже важливо.

 



ІНШІ СТАТТІ РОЗДІЛУ: