21 століття – цікавий час. Ще ніколи не існувало так багато можливостей для впровадження демократичного врядування, як сьогодні

Гарт Фрізел

Депутат міської ради м. Прінс-Джордж, провінція Британська Колумбія, Канада
Член Правління ФКМ

– Пане Фрізел, розкажіть трохи про себе

– Я депутат міської ради міста Прінс-Джордж у провінції Британська Колумбія. Я також викладаю у Коледжі Нової Каледонії Університету Північної Британської Колумбії для студентів кафедри інформатики та факультету економіки та підприємництва. Мені подобаються ці два напрями, оскільки місцевий бізнес, як і місцева влада, відіграє важливу роль у процвітанні нашої громади. Бізнес надає населенню товари та послуги. А місцева влада займається регулюванням господарської діяльності та заохочує підприємців розвиватися.

– Чому Ви вирішили взяти участь у засіданні Спостережної ради Проекту ПРОМІС в Україні?

– Ви знаєте, я постійно чув про роботу, що проводиться в Україні, про динамічне середовище, у якому працюють як підприємці, так і місцева влада. Тому, коли дізнався про можливість взяти участь у засіданні Спостережної ради Проекту ПРОМІС через Федерацію канадських муніципалітетів, я відразу ж нею скористався. Надзвичайно цікаво відвідати країну, яка дуже швидко рухається вперед і розвивається. Я радий, що місцеве підприємництво розвивається, зміцнюється місцева влада, проводиться децентралізація та впроваджується демократичне врядування.

– Що Вам відомо про політичну та економічну ситуацію в Україні?

– Весь світ спостерігає за Україною та помічає зміни, які відбулися тут за останні декілька років. Прогулюючись вулицями Києва, я бачив історичні місця, що розповідають про події тисячолітньої давнини, та події, які відбулися лише три роки або кілька місяців тому. Я знаю про зміни, що відбулися в органах місцевого самоврядування та владі загалом. Мені як канадцю дуже приємно бути тут і спостерігати, як наші партнери реагують на ці зміни. Як події місцевого значення впливають на весь світ, так і міжнародні події справляють величезний вплив на стан справ на місцевому рівні.

– Як би Ви визначили суть демократичного врядування?

– На мій погляд, демократичне врядування – це порядок реалізації влади, який є найближчим до людей. Це режим здійснення владних повноважень, що впливає на наше повсякденне життя: від доріг, якими ми їздимо, води, яку п’ємо, до щоденних справ. Це державні службовці, які перебувають найближче до вас, яких ви зустрічаєте в місцевому магазині, з якими розмовляєте щодня, до яких можете звернутися. Це рішення, що ухвалюються. Ви можете піти до міської ради, спостерігати за роботою депутатів і брати участь у цьому процесі. Це рівень влади, який є найближчим до людей, а тому він найшвидше реагує на їхні звернення.

– Що може зробити місцева влада, аби підвищити активність громадян, заохотити їх активно брати участь у процесі ухвалення владних рішень?

– Працюючи у Федерації канадських муніципалітетів, я мав змогу спостерігати за роботою місцевої влади на чотирьох різних континентах. У їхній роботі існує чимало відмінностей, однак є й багато чого подібного. Одним зі способів залучення громадян є демонстрація того, що ви дослухаєтеся до них. І коли місцева влада не лише дослухається, але й показує, що її інтереси та інтереси громадян співпадають, тоді такі громадяни скажуть: «Зачекайте хвилинку, мій голос має значення!». Водночас на сьогодні, у 21 столітті, існують певні можливості: ви можете проводити опитування громадської думки набагато легше, ніж будь-коли за всю історію людства. Тепер у нашому розпорядженні є інструменти, яких ніхто раніше не мав. Інструменти для проведення опитування громадян, що дають змогу чиновникам вживати необхідних заходів. Це – цікавий час. Ще ніколи не існувало так багато можливостей для впровадження демократичного врядування, як сьогодні.

– Зараз Ви працюєте в Перу та Колумбії в рамках міжнародної технічної допомоги. З якими проблемами Ви там зіштовхуєтеся?

– У Перу та Колумбії є система управління, яка значно залежить від партійної політики. Там існують проблеми міжнародного масштабу. У Колумбії зараз відбувається мирний процес: люди, які були повстанцями упродовж 50 років, спускаються з гір (ред. з 1964 по 2016 рр. у Колумбії тривала громадянська війна). І їх обирають до органів місцевого самоврядування. І це чудово, що на фоні подібних проблем національного або міжнародного рівня президент країни отримав Нобелівську премію (ред. у жовтні 2016 року президенту Колумбії Хуану Мануелю Сантосу було присуджено Нобелівську премію миру за спробу вирішення конфлікту між владою країни і повстанцями). Однак, саме мерам і депутатам міських рад доводиться вирішувати проблеми, пов’язані зі значним припливом людей. Вони мають справу з такими проблемами, як стан доріг, вода, житло, охорона здоров’я, санітарія. Це ті проблеми, яких органи місцевого самоврядування не можуть уникнути. Їх необхідно вирішувати. І в Перу, і в Колумбії ці проблеми є масштабними. Щодо навколишнього середовища, ми спостерігаємо величезні повені, спричинені явищами Ель-Ніньйо та Ла-Нінья. Вони призводять до значних екологічних наслідків. Для економіки це вже є суттєвим викликом. І місцевій владі доводиться постійно вирішувати величезні проблеми. Ще раз наголошую, що саме органи місцевого самоврядування зазнають їхнього впливу. Коли ми отримуємо можливість створити партнерство – Канади з Перу, Канади з Колумбією, Канади з Україною, це дуже сприяє обміну досвідом вирішення таких криз.

– Цікаво було б дізнатися Вашу думку про гендерну рівність. Чому важливо сприяти досягненню гендерній рівності в суспільстві?

– Уявіть, що ви створили репрезентативну групу людей. І половині з них ви говорите: «Ви можете бути талановитими, ви можете бути чудовими лідерами, але ви не можете брати участь». Це – безглуздо. Дуже важливо залучати якомога більше компетентних людей до керівництва. Немає причини для того, щоб гендер став перешкодою для людей працювати в органах місцевого самоврядування. Три тижні тому в Колумбії відбулося друге засідання Мережі жінок-мерів. Жінки-мери продемонстрували неймовірні, неперевершені технічні знання, лідерські якості, енергію та ентузіазм. Уявіть, що ви видаляєте з поля цих гравців, які становлять половину команди. Це все одно, що ви забираєте необхідні інструменти для врядування. Ефективні інструменти, яких так не вистачає середньостатистичному органу місцевого самоврядування. Тому видаляти з команди гравців – це безглуздя. А робити це з гендерних міркувань просто немає сенсу.

– Яку роль відіграють малі й середні підприємства в розвитку та процвітанні країни?

– Вони формують основу всієї економіки. Малі та середні підприємства – це основні складові компоненти будь-якої економіки. 90–95 % бізнесу в провінції Британська Колумбія становлять малі підприємства. Таке саме співвідношення існує й в інших країнах світу. Тому якщо ви маєте ефективний малий і середній бізнес – ви будуєте ефективну економіку, яка працює на місцевому рівні. І хоча у величезних корпораціях може працювати більша кількість працівників, водночас вони можуть не інвестувати в зміцнення основи громади. А малі підприємства, штат яких складається з 2–3 працівників, завжди будуть підтримувати, наприклад, місцеві футбольні та хокейні команди, а також братимуть участь у житті громади. Малі й середні підприємства створюють нові робочі місця, підвищують добробут і формують необхідні навички. І не забуваймо, що розуміння того, як керувати власною справою, – це важливий фактор, особливо у ХХІ столітті. Дуже важливо, щоб усі люди мали ці навички.



ІНШІ СТАТТІ РОЗДІЛУ: