Джерело: Виконавчий комітет Яремчанської міської ради

У Яремчі обговорили проблеми бізнесу05 липня представники бізнесу, громадських організацій з підтримки підприємництва, депутати міської ради та муніципальні посадовці зібралися для обговорення проблем, що перешкоджають діяльності підприємців та малих підприємств у місті. Захід проходив в приміщенні Центру соціальних та ділових ініціатив у форматі фокус-групи, організованої в рамках проекту «Партнерство для розвитку міст» (ПРОМІС). Яремче є одним з міст-партнерів проекту ПРОМІС, що впроваджує Федерація канадських муніципалітетів з квітня 2015 року до грудня 2020 року за фінансової підтримки Міністерства міжнародних справ Канади.

За словами регіонального координатора проекту ПРОМІС в Івано-Франківській області Віталія Вандича, в Яремче зараз проводиться робота за «бізнесовим» компонентом проекту ПРОМІС.

«Цей напрям передбачає здійснення експрес-аналізу місцевого бізнес-клімату за методологією, підготовленою проектом ПРОМІС. Означена діяльність ставить за мету виявити проблеми бізнесу, вирішення яких належить до компетенції міської влади, а також визначити ті послуги/можливості, які потребує бізнес та які можуть надаватися органами місцевого самоврядування Коломиї. Надалі за підсумками експрес-аналізу будуть підготовлені рекомендації у вигляді конкретних дій для місцевої влади для усунення виявлених проблем та запровадження необхідних для бізнесу послуг з підтримки малого і середнього підприємництва. Крім того, напрацювання будуть використані при розробці програми підтримки підприємництва в місті Коломиї», – зазначає Віталій Вандич.

Консультант проекту ПРОМІС Наталія Кобильчак представила учасникам результати попереднього дослідження регуляторного середовища міста Яремче, а також конкретизувала логіку дослідження:

«Наша робота охоплює дві складові. Перша – це робота з місцевою нормативно-правовою базою, тобто тими рішеннями Коломийської міської ради, міськвиконкому, що встановлюють правила для бізнесу. Друга частина – це так звані польові дослідження, коли консультанти проекту ПРОМІС спілкуються з представниками бізнес-середовища шляхом проведення фокус-груп. Потім ми сформуємо дорожню карту для міської влади з мето оптимізації механізмів місцевого регулювання бізнесу та усунення наявних бар’єрів для розвитку».

Під час фокус-групи учасники розбирали проблеми, що мають місце в різних сферах регулювання на місцевому рівні. Це і питання надання адміністративних послуг, і земельні відносини, питання використання комунального майна, а також благоустрою, торгівлі та громадського харчування, надання туристичних послуг, встановлення місцевих податків і зборів і т.д.

Учасники фокус-групи відмітили відсутність вільної землі, яку можна було б використовувати для розвитку бізнесу. Наявна комунальна нерухомість, яка може бути надана в оренду, проте нема відкритих реєстрів всього майна комунальної власності. Є проблеми із землями залізниці, поруч з якими розміщені об’єкти підприємницької діяльності (магазини та ін.), а також із об’єктами електроенергетики. В цьому випадку обленерго не відводить земельні ділянки під своїми об’єктами, в тому числі створює перешкоди для приватних землевласників, не відшкодовуючи їм за фактичне користування землею.

Звернули увагу на незадовільний стан доріг, що є суттєвою перешкодою для бізнесу, – адже, Яремче є містом-курортом з яскраво вираженою туристичною скерованістю. Як наслідок, містом пересуваються значні потоки туристів як на власному автотранспорті, так і екскурсійні (автобусні) маршрути. Тому вирішення питання ремонту дороги є спільною потребою всього туристичного бізнесу.

Окрім того, не додає привабливості місту й наявність неофіційних бізнесів, які не дбають про культуру ведення підприємництва. Керівник Центру соціальних та ділових ініціатив Юрій Карпін зауважив, що в місті бізнес є більш-менш однорідним. Це обумовлено туристично-відпочинковим характером діяльності. «Доцільно було б об’єднати підприємців за галузевим чи секторальним спрямуванням. Створити спілку чи об’єднання. Наразі єдності в бізнесовому середовищі нема. Але така взаємодія між бізнесами пішла би на користь не тільки яремчанській діловій спільноті, але й місту загалом. Ми би спільно могли будували плани та формувати напрями розвитку міста і розвитку бізнес-середовища», – прокоментував Юрій Карпін.

Також присутні на заході говорили про необхідність впорядкування маршрутів для кінних екскурсій та визначенні місць кінних стоянок.

Відчуває бізнес і брак кадрів. Влада зі своєї сторони могла би проводити навчання для підготовки працівників для сфери туризму і дотичних галузей.

Найбільше ж, на думку бізнесу, бракує в місті інформаційної підтримки. В Яремче є один засіб масової інформації, немає місцевого радіо, телебачення. Доцільно створити інтегрований інформаційний портал з актуальною інформацією, в тому числі і для зовнішніх користувачів (туристів) про те, що відбувається в місті.

Загалом з врахуванням туристичної специфіки Яремче в місті повинен функціонувати туристично-інформаційний центр, який, зокрема, акумулював би всю інформацію про туристичний бізнес. До того ж міг би бути організатором різного роду заходів (фестивалів, тематичних заходів та ін.) із залученням представників бізнес-спільноти, оскільки має бути спільний інтерес щодо підвищення іміджу міста.