1З 21 по 27 жовтня представники 14 українських міст-партнерів відвідали Естонію в рамках навчального візиту, організованого Проектом ПРОМІС. Учасники мали можливість ознайомитись із особливостями впровадженої реформи е-урядування, застосування спеціального програмного забезпечення для оптимізації процесів місцевого управління та підвищення якості надання адміністративних послуг.

В ході візиту українська делегація провела ряд зустрічей з Міністром державного управління Естонії Яаком Аабом, очільниками естонських міст, а також обмінялась досвідом зі спеціалістами міських рад та профільних департаментів.

«Запровадження е-урядування – надзвичайно важлива реформа, що дозволяє вдосконалити роботу органів державної влади, місцевого самоврядування та спростити процес взаємодії держави з громадянами та бізнесом через перехід на якісно новий рівень надання публічних послуг. Естонія – яскравий приклад країни, що змогла ефективно впровадити інформатизацію процесів державного й муніципального управління та сервісів на усіх рівнях. Ознайомлення з досвідом цієї країни дозволить краще зрозуміти процес із середини та, з урахуванням українського контексту, розпочати впровадження засад е-урядування в українських містах. Крім того, навчальна поїздка дала змогу учасникам оцінити важливість е-урядування в рамках підтримки відкритості врядування на всіх рівнях», – прокоментував результати освітнього туру Ігор Лепьошкін, головний експерт Проекту ПРОМІС.

В українських реаліях процес отримання більшості адміністративних послуг часто асоціюється з бюрократією. На зустрічі з заступником міського голови Тарту Мадісом Лєпайиє представники українських міст на практиці переконались, що впровадження електронних послуг може звести це явище до мінімуму та спростити управління в містах.

Е-сервіси – важливий напрям е-урядування, який стосується кожного громадянина. Застосування електронних рішень у сфері послуг учасники поїздки обговорили на зустрічах з мером міста Вільянді Мадісом Тімпсоном та головою ради повіту (адміністративно-територіальна одиниця в Естонії) Вільянді Каупо Касе.

Під час зустрічей з керівником Департаменту поліції міста Вільянді Маргусом Сассом та заступником голови Бюро послуг Тарту Лембітом Сокком представники української делегації детально ознайомились із особливостями отримання паспортів, ID-карток, а також сучасними e-рішеннями з електронної реєстрації транспортних засобів та видачі водійських посвідчень.

Переваги інформатизації у сфері професійної освіти українська сторона оцінила на зустрічі з головою Муніципальної ради міста Пих’я-Сакала та директором школи послуг і сільського господарства Олуствере Арнольдом Пастаком.

Ознайомитись з електронними інноваціями за напрямком роздрібної торгівлі учасники мали змогу під час візиту до компанії Cleveron, що займається розсилкою та є лідером з розробки програмного забезпечення та устаткування у цій сфері.

Навчальна поїздка дала змогу представникам українських міст дізнатися про особливості використання кращих практик е-урядування та надання е-послуг, а також продумати їх адаптацію до українського контексту.

Відгуки-враження учасників навчального візиту:

«Про Естонію можна говорити багато цікавого: передові Е-технології, збереження культурної історичної спадщини, розвиток підприємництва з експортом товарів та послуг на світовий ринок, реновація будівель, розвинута сучасна освіта … Але скільки часу естонці до цього йшли і чого їм це коштувало. Більш 10 років вони реформували систему. І головне, що не залишає байдужим, – це їх відповідальне ставлення до всього. Вони у свій час змогли згуртуватися і разом, на державному рівні, будувати своє світле майбутнє, вони змінили свідомість і змогли!», – зазначила Тетяна Юрченко, заступниця міського голови міста Полтави.
«Маленька країна з величезними можливостями для громадян. Це очікування від поїздки, що справдились. Система діджитал і не тільки зробили Естонію однією з найкомфортніших для життя країн Європи. Відмінно спланований тур (завдяки Проекту ПРОМІС та приймаючій стороні) дав змогу побачити та «доторкнутись» до усього: від столиці до маленького хутора, від адмінпреформи до периферійних систем», – наголосив Ігор Кудря, перший заступник міського голови міста Енергодар.
«Електронні інноваційні рішення застосовані максимально всюди. Наскільки вони спрощують життя громадянам видно неозброєним оком! Невеличке портове місто Пярну продемонструвало нам свої програми та інструменти, які використовуються для покращення управління та надання якісних публічних послуг. Найголовніше – це підвищення рівня життя громадян та їх повсякденного побуту!», – підкреслила Тетяна Печериця, Директор Департаменту «Центр надання адміністративних послу у місті Кременчуці».