Джерело: Офіційний сайт Бердянської міської ради

IMG-9856У жовтні 2019 року представники 14 українських міст-партнерів відвідали Естонію в рамках навчального візиту, організованого Проектом ПРОМІС. Учасники мали можливість ознайомитись із особливостями впровадженої реформи е-урядування, застосування спеціального програмного забезпечення для оптимізації процесів місцевого управління та підвищення якості надання адміністративних послуг. Бердянськ, як місто-партнер Проекту, представляла керівник ЦНАПу Лариса Лаба, яка розповіла про навчальний візит на апаратній нараді у виконкомі.

В ході візиту українська делегація провела ряд зустрічей з Міністром державного управління Естонії Яаком Аабом, очільниками естонських міст, а також обмінялась досвідом зі спеціалістами міських рад та профільних департаментів. Навчальна поїздка дала змогу представникам українських міст дізнатися про особливості використання кращих практик е-урядування та надання е-послуг, а також продумати їх адаптацію до українського контексту.

Сьогодні для громадян Естонії повсякденною справою стало отримання е-послуг, які регулюються відповідно до законодавства про електронні бази даних. Естонські закони електронним процедурам надають рівний з «паперовими» статус.

Ключовим елементом усіх інноваційних інформаційних систем в Естонії стала електронна ID-карта, як обов’язковий ідентифікаційний документ кожного громадянина. ID-карта має високий ступінь захисту, оскільки містить PIN-код, який дозволяє використовувати її в багатьох web-системах. ID-карта є основним елементом в спілкуванні держави та громадянина, яка забезпечує доступ до всіх інстанцій і послуг. На практиці для зручності застосовується мобільний ID, за якого PIN-код вводиться з мобільного телефону. За допомогою цього пристрою місцеві жителі можуть здійснити різні види реєстрацій і платежів.

Державний портал (eesti.ee) дає можливість жителям Естонії отримувати достовірну інформацію і користуватися е-послугами для громадянина, підприємця та чиновника. Портал об’єднує близько 100 е-послуг, 300 офіційних бланків. На сайті розташовано понад 2000 різних статей і 1500 посилань.

Найбільш широко використовується послуга «е-школа», основними користувачами якої є сім’ї з дітьми шкільного віку. Вона доступна учням (доступ до навчальних матеріалів і розкладів), вчителям (планувати заняття, розміщувати матеріали) і батькам (записати дітей до школи, спостерігати за їх успішністю). Система дозволяє уникати проблеми, пов’язані з нестачею інформації в освітній сфері. В усіх школах і бібліотеках наявним є доступ до Інтернет-мережі. По закінченні середньої школи всі випускники здають державні іспити, результати яких вводяться в систему. Кожен з випускників може ознайомитися з ними як через державний портал, так і отримати у вигляді sms-повідомлення на мобільний телефон.

Успішність економіки залежить від ділової активності громадян. Будь-який підприємець, може створити фірму за допомогою комп’ютера. На Бізнес-порталі можна зареєструвати компанію за 18 хвилин. За цей проміжок часу вона з’явиться в реєстрі підприємств, у податковому департаменті та інших необхідних структурах. Для здійснення цієї процедури необхідно мати лише естонську ID-картку, проте система розпізнає такі картки з Бельгії, Португалії, Литви та Фінляндії. Ведеться робота над тим, щоб громадяни інших країн могли прямо в Інтернеті організовувати свій бізнес в Естонії. При створенні фірми всі документи можуть бути підписані цифровим підписом.

Інформаційна система «е-земельний реєстр» дозволяє здійснювати пошук нерухомості виходячи з її номінальної вартості. Через систему «е-податки» надаються податкові декларації, перевіряється податкова інформація. Система працює цілодобово і без вихідних, вхід до неї відбувається за допомогою ID-картки, мобільного-ID або через Інтернет-банк. Система «е-банк» ідентифікує клієнта за допомогою ID-карти або мобільного-ID, які є надійнішими за карток з паролями. Через Інтернет-банки цілодобово здійснюються переказів (98 %).

Широкого поширення в Естонії набула система дигітальних рецептів, які не друкуються на папері, а відразу вводяться в комп’ютер. Це позбавляє пацієнта від небезпеки їх втрати, а зловмисників можливості підробки або неправильного використання паперового носія. Система «е-пацієнт» дозволяє реєструватися на прийом до лікаря, змінювати час візиту або відмінити його, а також нагадати пацієнту про наближення дати відвідування. Користувач може побачити доповнення, зроблені доктором до його історії хвороби, ознайомитися з результатами аналізів.

Інформаційна система «е-поліція» забезпечує полісменам доступ до бази даних Шенгенської зони, що значно полегшує процедуру встановлення можливих правопорушень затриманої ними особи або проходження автомобіля, на якому вона пересувається. Система е-послуг взаємодіє з реєстрами народонаселення, регістром доріг, бізнес-регістром, системою е-здоров’я, банківською системою, регістром дозволів та іншими, необхідними для надання е-послуг.

В Естонії діє інформаційна система проведення парламентських сесій, за якої міністрам немає потреби мати при собі паперові документи. Посадовці мають доступ до баз даних і завжди можуть ознайомитися з необхідними матеріалами. Це знижує час для прийняття рішень з годин до 30-90 хвилин. Парламентську сесію можна спостерігати в прямому ефірі на Інтернет-сторінці парламенту, процес прийняття рішень стенографується і публікується не пізніше наступного дня.

Законодавчі проекти можна переглянути через систему «е-законодавство» починаючи зі стадії створення і простежити рух через різні інстанції. Прямий доступ до реєстрів документів державних установ забезпечує прозорість апарату, забезпечує зниження корумпованості чинника, оскільки будь-яке переміщення документів фіксується автоматично. Засідання та документи міської ради Таллінну також можна відстежити в Інтернеті.

З 2005 р. жителі Естонії можуть проголосувати на виборах в Інтернет-режимі (за допомогою ID-карти або мобільного ID незалежно від того, знаходиться вдома або подорожує за кордоном. Громадяни Естонії можуть проголосувати на виборах в електронному вигляді декілька разів. Зараховується тільки останній голос.

Досвід Естонії переконує у позитивності надання електронних послуг: цілодобовий зручний доступ для всіх користувачів, особливо осіб з обмеженими можливостями або тих, які працюють чи навчаються за кордоном зі збереженням конфіденційності; використання різних дистанційних каналів комунікації зекономить час (за кілька хвилин) і гроші, вносить вклад у збереження природи – менше палива і паперу; інформація акумулюється в одному місці, що дозволяє в повному обсязі задовольнити потреби споживачів; зменшення адміністративного навантаження, безпека (електронні рахунки-фактури та документи не губляться, є доступними в будь-якому місці і будь-який час), легка форма заповнення бланків ліквідує наявність технічних помилок, прозорість у сфері державних закупівель створює сприятливі умови для бізнесу, е-послуги зменшують простір для корупції і збільшують довіру до органів влади.

Підсумовуючи, доповідач відзначила, що Україна обрала шлях створення «електронної держави» шляхом запровадження електронного урядування, це дозволить досягти рівноваги інтересів держави, суспільства та бізнесу. Тому досвід Естонії є актуальним і корисним. На державному рівні 31.10.2019 вже зроблено важливий крок для забезпечення ефективності роботи державних реєстрів в Україні. А саме Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроект “Про електронні публічні реєстри”, яким планується:

  • визначення базових реєстрів (першоджерела даних);
  • заборона дублювання даних, що вже містяться в базових;
  • єдині вимоги до створення та функціонування реєстрів;
  • заборона вимагати інформацію від громадян та бізнесу, яка вже міститься в державних реєстрах;
  • оптимізація кількості та структури реєстрів;
  • електронна взаємодія на базі системи Трембіта;
  • право на безоплатний доступ до інформації про себе;
  • і багато інших важливих норм та принципів.

В Бердянську вже триває робота в цьому напрямку. Наразі впроваджується ініціатива U-LEAD “Е-рішення для громад”, яка реалізується “Центром розвитку інновацій”. Створення єдиних електронних реєстрів – “Реєстр громади Бердянської ОТГ”, “Реєстр адрес”, дозволять значно спростити отримання соціальних та адміністративних послуг мешканцям нашого міста. Не потрібно буде брати особисто замовнику, наприклад, довідку про склад сім’ї у ЦНАПі на вимогу управління праці та соціального захисту населення для оформлення субсидії, всі дані про людину будуть в єдиній базі, доступ до якої буде в усіх структурах в межах їх повноважень.